چگونه کودکانی خلاق تربیت کنیم؟

خلاقیت توانایی بررسی حل مسائل با یک روش جدید است.حل مساله به گونه ای که هیچ شخص دیگری آن مساله را حل نکرده باشد.در واقع حل مسائل با یک روش نو ،موثر و منحصر به فرد است.
آزمون های سنجش هوش استاندارد،فقط تفکر همگرا را مورد سنجش قرار می دهد و تفکر همگرا همان توانایی پاسخگویی با یک جواب مشخص به مسائل است.اما خلاقیت شامل تفکر واگرا که همان توانایی پاسخگویی با جواب های جدید و غیر معمول است.
چگونه والدین می توانند خلاقیت را در کودکانشان پرورش دهند؟
1-فراهم کردن یک محیط محرک با توجه به سطح توانایی و مهارتی کودک و اینکه در چه مرحله ای از رشد قرار دارد.این محیط محرک شامل انواع موادآموزشی،کتاب و اسباب بازی هاست.والدین می توانند با فرصت دادن به کودک برای آزمایش با این مواد آموزشی و تقویت فعالیت های او در ایجاد ورزش های جدید و کارهای اکتشافی در رشد کودک ،پرورش خلاقیت وی موثر باشند.
2-پرورش خلاقیت کودک با آزمایش نو و غیر معمول محقق می شود.
بنابراین به سوالات کودک خوب گوش دهید.درباره ی مشاهداتش نظر داده ،مشارکت کنید.یعنی درباره ی آن چه کودک مشاهده و آزمایش کرده سوال مطرح کنید.از طریق این مشارکت دو طرفه ممکن است ،سوالات و مشاهدات جدیدتری پدید آید.در جریان پرورش خلاقیت کودکتان آرامش داشته باشید و سعی کنید لذت ببرید.
3-نسبت به کوشش های کودک واکنش نشان دهید و اجازه دهید که او بداند شما به توانایی هایش اعتماد کافی دارید.بگذارید کودک آزادانه و با مسئولیت خودش و بر اساس افکارش عمل کند.
4-الگوی پشتکار و استقامت باشید.
پرورش کودک کامل کردن یک پروژه به وسیله پرورش هر مرحله از این جریان و کمک به کودک برای فهم نقاط قوت و یا ضعف خویش است.
فعالیتهایی برای رشد و توسعه خلاقیت
1-از سوال های خلاقانه استفاده کنید. یک راه برای کمک به کودک به منظور تفکر خلاقانه تر این است که از او بپرسیم چه طور می توان هر چیزی را به شکل بهتری تغییر داد.
چه چیزی خوشمزه تر می شود،اگر شیرین تر شود؟چه چیزی خنده دارتر می شود،اگر تند تر یا آهسته تر شود؟چه چیزی جالب تر می شود اگر وارونه شود؟به طور مثال اگر وارونه برویم چه می شود؟
2-از بازی های خلاقانه استفاده کنید.از موادی مانند گل،شن و…استفاده کنید تا کودک بتواند با تکیه بر مهارت های خودش چیزهایی را ساخته وطراحی کنند.
3-از روش ادامه دادن داستان استفاده کنید.یک شخص داستانی را آغاز کند و سپس شخص دیگری یک قسمت به آن اضافه کند و یا یک داستان را بخوانید و آن را اجرا کنید.برای اجرا از عروسک خیمه شب بازی نیز می توان استفاده کرد.
4-از وسایل نمایش برای خلق ایده های جدید استفاده کنید.انواع بازی هایی که کودک در آن می تواند فعالیت خلاقانه داشته باشد.
نویسنده:خانم رضایی
تهیه کننده مطلب:خانم محمدی
تاییدکننده مطلب:خانم جوهرچی


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20